bestnom1000x50
  • November 01, 2012
    By David Scharfenberg

    A new filing with the Securities and Exchange Commission shows the Providence Journal's advertising revenue dropped nearly 13 percent between the third quarter of 2011 and the third quarter of 2012.

    The decline, from just over $12 million to almost $10.5 million, was substantially steeper than that faced by parent company A.

    Read More

  • October 30, 2012
    By David Scharfenberg

    Continuing a long-term trend, the Providence Journal's average daily circulation has dipped from 90,085 to 83,733 over the last year, while its Sunday circulation has dropped from 129,024 to 117,784, according to new third-quarter data from the Audit Bureau of Circulations.

    The declines, a 7 percent dip for daily circulation and a nearly 9 percent drop for Sunday circulation, come seven months after the Journal erected a "paywall" on its web site.

    Read More

  • October 15, 2012
    By David Scharfenberg

    This morning, Providence Monthly convened a panel of political reporters and editors to dicuss the state of political reporting - and, really, all kinds of reporting - in Rhode Island.

    It was a good group - Tim Murphy, assistant managing editor for public policy at the Providence Journal, reporters Tim White and Ted Nesi of WPRI-TV, Rhode Island Public Radio political reporter Ian Donnis, reporter Erika Niedowski of the Associated Press, news editor and reporter Dan McGowan of golocalprov, and myself.

    Read More

  • October 11, 2012
    By David Scharfenberg

    Providence Journal management wants to cut $1.2 million in costs, which could mean up to 16 layoffs from Rhode Island's paper of record.

    John Hill, a reporter who serves as president of the Providence Newspaper Guild, says the paper has indicated that it would be willing to accept concessions from union workers in lieu of layoffs.

    Read More

  • September 28, 2012
    By David Scharfenberg

    Longtime Providence Journal music critic Rick Massimo is among the 11 staffers who have accepted the latest buyout offer from the paper.

    Two editors, features editor Phil Kukielksi and Sunday editor Jeanne Edwards, have also taken the buyout. John Hill, a reporter who serves as president of the Providence Newspaper Guild union, says no other names that the public might recognize are among the 11.

    Read More

  • September 19, 2012
    By David Scharfenberg

    PolitiFact Rhode Island, the Providence Journal's fact-checking wing, has a catchy tagline: "sorting out the truth in poltics." But the paper, it seems, had a little trouble getting at the truth in its most recent piece.

    On Sunday, PolitiFact deemed "mostly false" a recent statement by Republican Congressional candidate Brendan Doherty.

    Read More

  • September 17, 2012
    By David Scharfenberg

    As many as 10 Providence Journal staffers, including features editor Phil Kukielski, have put in for the buyouts offered by the company, according to sources.

    A writer and a copy editor with the features department have also applied for the buyouts. No news reporters or columnists appear to have applied by today's 5 pm deadline.

    Read More

  • September 14, 2012
    By David Scharfenberg

    The Providence Newspaper Guild's leadership has sent a letter to Providence Journal management suggesting the union might be willing to accept concessions, such as temporary paycuts, to avoid layoffs at the paper.

    The move came after management offered buyouts and suggested that job cuts will be in the offing if there aren't enough takers.

    Read More

  • August 21, 2012
    By David Scharfenberg

    Oops.

    The Providence Journal's lead editorial today, "Bring your list to the polls," needles some public-employee union leaders for "trying to take out Democratic legislative leaders who pushed for pension reform last fall" and calls on voters to cast their ballots for the targeted pols. From the piece:

    The best known example of the attempt to take out pension-reform leaders is the primary challenge faced by Senate Finance Committee Chairman Daniel DaPonte, of East Providence, from Pawtucket police Lt.

    Read More

  • August 15, 2012
    By David Scharfenberg

    While I was out on vacation, Politifact Rhode Island - operated by the Providence Journal - rated as "mostly true" Senator Sheldon Whitehouse's argument that the Supreme Court's Citizens United decision had unleashed a torrent of negative advertising from anonymous donors.

    But Politifact took a narrow view of the claim, overlooking a strong argument to be made against it.

    Read More

  • July 17, 2012
    By David Scharfenberg

    With the London Olympics just around the corner, the US Olympic Committee has come under fire for outfiting its athletes with uniforms made in China. This sort of thing is, of course, catnip for the media. A national story or two is to be expected.

    But I was a little taken aback to see the Providence Journal run a front-page story today on Congressman David Cicilline's press conference at Northwest Woolen Mills, calling on the USOC to swap out its Chinese-issue berets for Woonsocket-made models

    Read More

  • May 29, 2012
    By David Scharfenberg

    The Providence Journal has a strong front page story today by veteran scribes Mike Stanton and Andy Smith explaining Curt Schilling's side of the 38 Studios debacle. The paper gets inside the company's generally off-limits headquarters, provides a splash of color - Schilling shows up in the first paragraph "gaunt, unshaven and wearing a wrinkled 38 Studios T-shirt" - and offers a blow-by-blow account of the saga consuming the state and much of New England.

    Read More

  • May 02, 2012
    By David Scharfenberg

    Yesterday, WPRI super-blogger Ted Nesi posted on the most recent circulation figures for the Providence Journal.

    The paper, like many in the country, has been losing readers for years. And the new numbers, which show a nearly 7 percent drop in daily circulation for the six months ending March 31, 2012 compared to the same period in the previous year, are in some respects a continuation of a long-running, depressing story.

    Read More

  • April 30, 2012
    By David Scharfenberg

    A.H. Belo, the Dallas-based parent company of the Providence Journal and Dallas Morning News, is reporting a net loss of 18 cents per share in the first quarter of 2012 compared to a net loss of 31 cents per share in the first quarter of 2011.

    The declining losses are due, in no small part, to cost cutting: as of March 31, 2012, A.

    Read More

  • March 16, 2012
    By David Scharfenberg

    The Providence Journal faces its share of criticism these days - some of it in this space. But the paper's hard-hitting coverage of the unfolding Institute of International Sport scandal - much of it penned by veteran reporters Kathy Gregg and Mike Stanton - shows the enduring value of a diminished media outlet.

    No other news organization in the state has the depth of talent and resources that the paper claims.

    Read More

< Previous | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Next > | Last »
ADVERTISEMENT
Related Articles

Boston Phoenix
Circulation problems
Published 5/3/2013 by PHILLIPE AND JORGE
Phillipe & Jorge's Cool, Cool World

WPRI_Nesi_list
Boston Phoenix
WPRI’s ambitious play for the Ocean State’s screens
Published 1/11/2013 by DAVID SCHARFENBERG
Turn on, plug in, and go

 Friends' Activity   Popular 
All Blogs
Follow the Phoenix
  • newsletter
  • twitter
  • facebook
  • youtube
  • rss
ADVERTISEMENT
Latest Comments
ADVERTISEMENT
Search Blogs
 
Not For Nothing Archives